Thursday, November 6, 2008

Victory!!! Obama wins..

Obama, anak2 dan Michelle isteri beliau

Aku rasa dunia nih semacam lahir semula. Firstly congrats to Obama atas kemenangan besarnya di US. Walaupon beliau tak kenal aku tapi aku bangga dengannya. Beliau mencatat sejarah apabila menjadi presiden kulit hitam pertama di negara Amerika Syarikat itu. Jika kita lihat, pada 45 tahun yang lepas Raja Martin Luther ada menyatakan bahawa lelaki dan wanita tidak boleh dihakimi dengan warna kulit tetapi dengan budi pekerti. Akhirnya impian beliau terlaksana dengan kemenangan Obama ini.

Apa yang best sangat tentang dia?
Uish, sudah sampai masanya untuk anda semua tahu akan politik semasa, kerana aku memang minat bab2 camni. Beliau pernah bersekolah di sebuah sekolah rendah di Jakarta Indonesia selama 2 tahun. Kenapa? Sebab mak dia pernah berkahwin dengan orang indonesia as known as bapak tirinya. So lepas ni kompem meriahlah negara Jakarta itu sebab akan ramai pelancong dan ahli2 diplomasi yang bakal datang melawat tempat yang pernah diduduki Obama. Aku rasa suara demokrasi adalah segala-galanya kerana InsyaAllah kurangnya diskriminasi/racist terhadap warna kulit dan paling mustahak adalah pandangan dan tanggapan masyarakat dunia terhadap ISLAM itu sendiri.

Aku memang semangat untuk menonton berita dan mengikuti perkembangan Obama. Semacam suatu perasaan yang membuatkan aku nak sangat berjumpa dia dan berjabat tangan mengucapkan TAHNIAH!! (psssttt, lagi bangga kalau dia masuk Islam). Sebab beliau telah menggulingkan kerajaan/kekejaman Bush yang LU PK LA SENDIRIK!! Bagusla jika rakyat Amerika sudah pandai memilih mana kaca dan batu permata. Aish kalo nak cita pasal Obama ni tak habis kot. Pepehal pon, jika beliau berjaya membawa kepada keamanan sejagat dan kestabilan ekonomi global, he is my new world role model!!!

3 comments:

Mem Aluya said...

Hopefully Obama tidak sebok untuk menjadi Presiden Dunia pula. I don't like, "Just mind your own citizens."

Terung Jambu said...

yup.. hopefully he is not

[ilie] said...

saje nk tmbh lagi bleh tak?
i had to do a TV program about obama and joe biden's profile.

so actually, obama is the son of a hawaiian american (mom) and kenyan (dad). surprisingly, ayah kenya dia tu mmg Islam tapi bkn jenis yg taat. cmtulah. dan bapa tirinya di indonesia juga mcm tak menitikberatkan agama juga.

but he said, sbb family dia from mcm2 bangsa, (adik tiri dia kawin dgn chinese canadian), dia kata "i know everyone's story because it's my story too"...

dlm family dia sendiri dah ade multiracial, kalah seluruh negara malaysia. heheh.